WERELDCONTACT

vrijdag 19 september 2014

Route van Bethanië naar Sesriem

Dag 11 Dinsdag 16 Sep 2014

Gisteravond hadden we een leuke avond in het hotel van onze camping in Bethanië.
De braai bestaande uit varkenskotelet, schaapskotelet, een smal braadworsten met gemengd "game" vlees, salades, eigengemaakte compote en een lekker toetje na smaakte uitstekend.
Tijdens de braai werd er door een aantal Nama vrouwen uit het dorp in hun prachtige traditionele klederdracht voor ons gedanst en gezongen. Ook enkele mannen en kinderen deden hier aan mee. van onze kant leerden we ze ook nog een beetje de rock en roll, wat ze prachtig vonden, gelet op hun spontane reactie.
De eigenaresse van het hotel regelt dit als er groepen komen. Naast onze groep was er ook een Duitse motorclub, die in de prachtige hotelkamers sliepen.
Vanochtend stonden we vroeg op, want we hadden een lange gravelweg voor de boeg. De eerste camper vertrok al even na zessen, het was nog donker, en de laatste om half acht.
Sifiso, onze monteur, reed achteraan om assistentie te verlenen bij een eventuele lekke band op deze tocht van 340 km gravelroad.
Bij vertrek was het behoorlijk koel en bewolkt, maar om te rijden waren de omstandigheden perfect. Het licht was prachtig om te fotograferen.
Onderweg hadden we bij tijd en wijle wat gespetter, maar daar bleef het bij.
Te weinig om om het stof te keren. Alles was gortdroog, maar toch beginnen de bomen en struiken al flink uit te lopen en ook de vogels waren druk aan het nestelen.
De vele rivieren, die we in deze prachtige en afwisselende omgeving passeerden stonden droog. Onderweg waren er veel wilde paarden, mogelijke afstammelingen van de renstal, die kapitein Wolf ooit had bij zijn Duwisib Castle, het enige kasteel dat Namibië rijk is. Zelf had hij er niet veel plezier van gehad, omdat hij aan het begin van WO I sneuvelde, kort nadat het kasteel klaar was. Zijn Amerikaanse vrouw zag het niet zitten om er te gaan wonen en daarom kwam het in handen van de Namibische overheid. De paarden werden losgelaten in de woestijn. Nu is het een museum, dat schitterend is gerenoveerd en sinds begin september 2014 voorzien van vijf hypermoderne, luxe gastenverblijven.Een bezoek of een overnachting is meer dan de moeite waard.
Het huisschildpad heeft de renovatie doorstaan en heeft inmiddels gezelschap van twee jonkies. In het kasteel is ook een restaurant gekomen en met een stel van de groep dronken we er gezellig koffie.
Onderweg naar het kasteel was het rustig en sporadisch zagen we een solitair gelegen boerderij. De wegen vanaf de C10, naar het kasteel zijn sterk verbeterd en waren door de regen van de avond ervoor redelijk stofvrij. Aan wild zagen we verder alleen nog een grote groep impala's.
Ook de camping naast het kasteel is opgeknapt en heeft 10 plaatsen met goede sanitaire voorzieningen.
Verderop richting Sesriem troffen we een aantal nieuwsgierige koeien met prachtige zwarte koppen op de weg. Verder zagen we onderweg nog gemsbokken, struisvogels een een giraf.
Ook stond er een klein vliegtuigje in the middle of nowhere. Mogelijk gasten van de in de buurt gelegen luxe lodge.
De temperatuur was inmiddels flink opgelopen en we besloten onder de schaduw van een kameeldoornboom in de camper onze lunch te nuttigen. Een ander stel stond hier ook en even later sloot Sifiso zich bij ons aan. Onderweg waren er weinig rustplaatsen.
Om 14.00 uur arriveerden we op de camping in Sesriem.
Drie stellen waren al binnen. Na wat gesteggel over de plaatsen op de camping met de dame bij de receptie lukte het Carel twee plekken met drie aansluitingen te krijgen en morgen staan we op twee nog perfectere plaatsen. Het is hier altijd gedoe!
Bij aankomst was het 35 graden Celsius, bewolkt en er dreigde onweer.
Om 15.30 uur stond iedereen op z'n plek en kon de grote schoonmaak beginnen. Alles zat onder de stof!
Sifiso verrichtte nog wat kleine reparaties, Carel besprak een tafel voor drie stellen bij de naburige lodge en vervolgens was het relaxen geblazen.
Even dreigde een enorm onweer, het bleef bij veel lichtflitsen en gedonder in de omgeving een een licht buitje, zonder verdere consequenties.
De anders zo mooie zonsondergang beperkte zich dit keer tot een grote rode vuurbal, maar desalniettemin was ook dit een spectaculair gezicht.