WERELDCONTACT

dinsdag 9 september 2014

Dag 3 Stadstoer Kaapstad.

Maandag 8 september 2014

Na een goede nachtrust vertrokken we o.l.v. Bart van der Meer, onze Nederlands sprekende gids met de bus richting Kaapstad. Bart is een Nederlander, die al 20 jaar in Zuid-Afrika woont. Onderweg, via de Ou Kaapseweg naar het centrum van Kaapstad vertelde hij ons alles over de geschiedenis van zijn nieuwe vaderland.
Als eerste reden we naar kasteel de Goede Hoop, waar we wisseling van de wacht, gevolgd door het saluutschot met het minikanon bijwoonden.

Daarna dronken we een overheerlijke koffie of thee naar keuze in District Six bij de koffiebranderij Café Truth. Een heel trendy gelegenheid, gevestigd in een voormalige meubelfabriek. Vooral de cappuccino was heerlijk en de opmaak ervan een lust voor het oog.

Daarna wandelden we een half uurtje door de Companies Garden. Het was licht bewolkt met af en toe zon en er stond behoorlijk veel wind. De bomen begonnen al aardig uit te lopen en de eerste bloemen en struiken stonden al volop in bloei.
Vervolgens reden we naar Bo-Kaap, de oudste en meest schilderachtige wijk van Kaapstad, die dateert uit 1780. Oorspronkelijk waren de huizen hier geel/groen geverfd in de kleuren van de Verenigde Oost-Indische Company (VOC).

Van oorsprong was het een arme wijk, nu wonen er veel mensen van Islamitische afkomst. In de Dorpsstraat staat de eerste officiële moskee van Zuid-Afrika, de in 1795 opgerichte in groen pastel geschilderde Auwal moskee, die alleen van de buitenkant is te bezichtigen.
Om exact 12.00 uur hoorden we hier het middagschot vanaf Signal Hill, dat dagelijks wordt afgegeven.
Daarna reden we naar het Waterfront, de grootste attractie van Kaapstad. Het is zowel een shopping als een culinair paradijs. Iedereen komt hier en het wemelt er van de toeristen, maar ook de Zuid Afrikaan komt hier graag.
We genoten van de lunch in een van de visrestaurants waar we buiten op het terras, overheerlijke kingklipvis en langoustines kregen voorgeschoteld.

Na de lunch reden we terug naar de Companies Garden om een bezoek te brengen aan een van de musea ter plaatse.
Tenslotte reden we via de beroemde in de rotsen uitgehouwen Chapman's Peak route terug naar de camping. Onderweg hadden we schitterende uitzichten op o.a. de baai van Houtbaai en de baai bij Llandudno, waar men in de woeste zee aan het surfen was.

Een ongekend mooie route. We stopten nog even bij een liquor store in Glencaim voor een biertje en een flesje wijn, omdat gisteren in de supermarkt geen alcohol werd verkocht.
Zondags mag er in Zuid-Afrika geen alcohol worden verkocht.
Om 17.00 uur waren we terug op de camping. Iedereen had genoten van deze prachtige en zeer afwisselende dag. Het was inmiddels behoorlijk afgekoeld en er stond een stevige bries. Nu maar hopen dat degenen, die morgen Robbeneiland gaan bezoeken geen orkaankracht te wachten staat.

- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Kaapstad

1. Hallo Carel,
    Echt, helemaal te gek, om op deze manier jullie reis te kunnen meemaken en een beetje mee te beleven. Wat jullie nu al allemaal hebben meegemaakt is ook voor ons, hier in Hunsel, een mooie belevenis.
    Wij gaan alle verhalen, elke dag weer, lezen en een beetje met google-earth bekijken.
    Een groet aan alle reisgenoten.
    Leo en Marlies
    (ouders Godelieve Stratermans/schoonouders Dennis Weijers)